Tuff eller snäll graviditet?

Alltså jag kan inte komma på om jag har haft en enkel eller tuff graviditet. När folk frågar hur jag mår tillexempel så svarar jag alltid "Jag mår bra" och lägger till ett leende på läpparna. Men jag mår ju inte bra?! Fast endå vill jag inte klaga för att det är ju för något väldigt vackert jag lider lite pin för nu. Och det finns dom som inte ens kan/får röra sig under sin graviditet.

Detta har varit jobbigt under min graviditet:
  • Att jag fick bli inlagd på sjukhuset i början av graviditeten pga svullna körtlar i magen (dock inte säker på om det berodde på just gravididteten
  • Gravidsymptomen i början, OTROLIGT ömma och svullna bröst hade jag i början, det gjorde bara ont att ha tröja på sig. Sen så gick jag ständigt runt med en olustkänsla i kroppen. Jag trodde hela jag var ett blåmärke.
  • Omställningen från att vara en kaxig skitunge som åkte bil hela nätterna med kompisar till att bli en mindre kaxig skitunge som mest sitter hemma och pysslar och grejar. Mysigt, men omställningar är alltid jobbiga...
  • Sömnen. Jag har alltid under hela mitt liv sovit väldigt lite och dåligt. Men nu dessa månader har det tagit alla priser. Men jag lever ju faktiskt endå!
  • Tröttheten. En extrem trötthet slog till där strax före vecka 20, det är då folk säger att dom mår som bäst men jag kan inte hålla med.
  • Oron. Jag har oroat mig och gör det fortfarande för ALLT under hela graviditeten. Det är extremt jobbigt psykiskt.
  • Ryggont fick jag så fort magen började uppenbara sig. Inget jag avlider av men det är klart att det är jobbigt. Har ont i övre delen av ryggen, tror det är för brösten blivit större och min kropp är inte riktigt gjord för det, sen nedre delen av ryggen.
  • Kramp i benen har jag haft några gånger, inte så många gånger, man kan nog räkna det på en hand, men att vakna med den smärtan! FYFAN. Det är hemskt och sedan går man med ömma ben i två dagar efter.
  • Ligamenten. mellan vecka 20 och 30 hade jag grymma problem med dom så kallade ligamenten på sidan av livmodern. Så fort jag gick gjorde det dunderont.
  • Sammandragningar jag har haft otroligt mycket, det räcker med att jag går 1 km så har jag sammandragningar resten av dagen. PUUUH
  • Ont och instabil i bäckenet har jag också klagat på. Inte så farligt ont men det är jobbigt att röra sig.
  • Kissa HELA tiden.
  • Förstoppning. UÄH!
  • Spec MVC har jag somk ni vet fått besöka regelbundet eftersom dom var oroliga att jag skulle öppna mig för tidigt, oron för detta var extremt jobbigt, men nu slipper jag dom besöken.
  • Grabben jävlas ibland. Vid två tillfällen med många veckors mellanrum har grabben fått för sig att spela morsan sin ett litet spratt och inte röra sig på 1-3 dagar! Läskigt.
  • Halsbränna.
  • Ont här o där hela tiden.
  • Bristningar över hela brösten


HAHA ser ni? Listan kan säkert göras längre. Trots allt detta så tycker jag själv att jag har haft en lätt graviditet! Fast det är väl bra egentligen att jag tycker det.
Näe usch så negativ jag varit nu. Det finns saker som är bra också.


Detta har hittils varit bra under min graviditet:
  • Ärtan har följt SFkurvan
  • Moderkakan ligger i bakvägg vilket för att sparkar och rörelser kund kännas tidigt och tydligt :)
  • En vecka försvann i tomma intet. Hade BF den 5 juni från början men på RUL flyttades det till den 29:e maj, så en vecka bara flög iväg. Skönt!
  • Alla blodprover och blodtryck har sett bra ut.
  • Jag har en superfin fast mage utan bristningar!
  • Jag har inte mått så illa (obetydligt lite bara) och aldrig spytt under graviditeten
  • Ingen foglossning, ytterst lite. Min mamma tex hade grym foglossning redan innan vecka 20.
  • Inga blödningar
  • Livlig liten kille bor det i min mage.
DEnna lista går också att göras längre men nu ska jag laga mat... Kram!
HAR JAG HAFT EN LÄTT ELLER TUFF GRAVIDITET?


KOMMENTARER
Renata - gravid v 36

Du, det är TUFFT att vara gravid! Det trodde jag aldrig får jag säga. Det ser ju mysigt ut när andra är där, så jag trodde jag skulle klara detta galant men när man själv ligger där och inte kan vända sig i sängen och går som en padda är man inte så jäkla graciös haha



Men snart är vi färdiga!! =)



2012-04-24 20:35:23
URL: http://renatas.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback