Unga ensamstående mammor diskrimineras.

Det brinner i mitt huvud lär jag säga. Man får inte vara ung ensamstående förälder (mamma) i dagens samhälle trots att det är i min ålder kroppen vill skaffa barn.
Jag blev lovad förhöjt studiebidrag när jag skulle återuppta mina studier eftersom jag bor själv och har barn. Nu när vi sökte visade det sig att man måste bo med pappan till barnet för att kunna få det. Vart är logiken här? Det är väl när man bor själv som man verkligen behöver detta?! Men tydligen inte. Jag ska bara få 1050:- i studiebidrag.
Inte nog med detta.
Nu blev Elvin sjuk. Mor- och farföräldrar ska kunna vabba åt sina barnbarn. Kanon tänkte vi då kan min mamma ta Elvin enbdag så jag inte missar det viktiga i skolan.
Ringer försäkringskassan.
Nej hon får inte vabba för att jag går i gymnasieskolan. Hon hade däremot fått om jag bott ihop med pappan till barnet återigen.
Jag blir så förbannad! Jag är en av dom som verkligen totalvägrar gå på socialbidrag! Jag vill kunna försörja mig och min familj själv, utan bidrag, jag vill verkligen ut i arbetslivet, jag vill ta studenten med kanonbetyg. Men vårat samhälle driver oss unga ensamstående mammor till socialbidrag.
Ska vi straffas för att vi blev föräldrar i ung ålder?


KOMMENTARER
Anonym

Ursäkta men vad fan ser du för skillnad på socialbidrag och bidrag från försäkringskassan?! Inget båda finansieras av statens pengar (skatte pengar) alltså.. Ingen större skillnad. Dessutom ska du vara försiktig med att trassla med ekonomiskt stöd av f kassan. Rätt som det är har du fått bidrag och blir återbetalnings skyldig. Ett tips? Skaffa ett extrajobb vid sidan av skolan. Visst du kanske får mindre tid med barnet men så är det om man jobba! Som man måste om man ska leva.

2013-10-17 12:10:21
Dragana

Nehe du Anonym. Bättre att hon satsar skolan fullt ut och är med sitt barn på helgerna istället. Hon menar just det, att hon vill gå färdigt skolan och kunna få ett riktigt jobb och inte behöva socialbidrag.

2013-10-17 18:34:19
URL: http://gaagas.blogg.se/
liselotte

Låter helkonstigt att hon inte fick vabba. Jag ( som mormor) vabbade åt mitt barnbarn när hans mamma gick i gymnasiet, och hon bodde inte ihop med pappan. Kan väl inte ha betydelse om man bor med pappan eller inte. Men mycket beror på vem man pratar med på FK, vi har fått så många olika besked därifrån så det är inte klokt. Ha det gott, Liselotte

2013-10-18 15:03:12
URL: http://liselottess.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback