När du röker dödar du även andra

Åter igen... Sitter i en sån där mammagrupp på FB och det diskuteras hejvilt om rökning under graviditet och när man har barn....
 
Ok att röka när man har barn, man kan då undvika att barnet får kontakt med röken.... Men under graviditet?! Jag förstår verkligen inte.... Det som retar upp mig mest är deras urkassa ursäkter. Hade accepterat det bättre om de stått för det de gjort och hållt med om att det var jävligt dumt...
Jag har enda sedan jag var liten avskytt rökning eftersom så fort någon i min närhet rökte så kliade det hysteriskt i ansiktet och ögonen på mig, tårarna bara rann okontrollerat, det var HEMSKT. Jag blev överlycklig när rökning förbjöds inomhus på offentliga platser. Jag kunde äntligen se glädjen med att gå på tillexempel restaurang!
Varför förbjuder de inte rökning på allmänna platser även utomhus också för?
Eller förbjuder rökning helt. Enda positivsa med det är att företagen tjänar äckligt med pengar på att folk förstör sin och andras kroppar... Tragiskt egentligen?


KOMMENTARER
Monia - mamma till Tuvalie

äh lägg inte så mycket energi på att diskutera och reta upp dig på såntdär :P Det kommer alltid finnas de som röker under graviditeten( däribland jag), och det kommer alltid att finnas de som röker bland sina barn, och det kommer alltid att finnas dåliga ursäkter. Spelar ingen roll hur mycket man än försöker argumentera så leder det ingenvart :P Huvudsaken är att Elvin inte har äcklig rök omkring sig =)

2012-09-15 11:22:26
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se
linda

jag hålle med om att det är hemskt, hemskt att röka under graviditeten!

men det är ju upp till var och en vad man vill göra med sin kropp, lika mycket som det är upp till var och en vad man vill klä på dig eller hur man vill leva:)och ser ingen anledning till att man ska förbjuda rökning på ALLMÄNA platser, om man är rökare kan man väl få 5 ynka min till ätt röka ute. sverige är ju trots allt ett fritt land :)

2012-09-15 12:27:13
URL: http://forthereading.blogg.se
Diana - 2barns mamma från Finland

Jag minskade under båda graviditerna, men rökte ändå. Är absolut inte stolt över det, men erkänner det.
Det är bara inte så lätt att sluta, fast man vill och är motiverad..

Idag röker jag fortfarande, ute såklart, men inte brevid mina barn.
De ska inte behöva utsättas för mer tobaksrök än vad är måste på.

Vill man röka är det ens ensak, men man behöver helt klart inte utsätta andra oskyldiga för det!
Det det borde komma lag på är att man får röka enbart ute o inte inne eller i bilen som många gör!

Känner jag mej röksugen i ett sällskap, går jag undan.. Den som inte röker ska inte bli utsatt för min rök.. Kommer den sen "fast i mej" har jag iallafall försökt, men då är inte felet mitt mera.. anser jag

2012-09-15 12:54:13
URL: http://finlandssvenska.blogg.se
Anonym

sluta o bry dig bara :P

2012-09-15 14:20:26
Amanda Torell

Min syster rökte under sin graviditet, det är inget hon är stolt över men hennes BM rådde henne att göra det pga att hon skulle må så dåligt av att sluta. BM ansåg därför att det är bättre för barnet att utsättas för rökning (dock i mindre grad än vanligt) än att hon skulle må psykiskt dåligt, vilket hade skadat barnet mer. Så ibland är det bästa att fortsätta och jag tycker det är dumt att döma direkt när man inte vet bakomliggande orsaker :)

2012-09-16 22:17:34


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback