Viktigt inför julen

"Hej jag heter Hampus, jag är 7 år gammal.
Idag är det julafton. Det ligger jättemånga julklappar under granen, många av dom är till mig. Men just nu sitter jag under bordet för mamma, pappa, morfar och farbror är så jobbiga. Dom dricker den där vuxendrickan och äter illaluktande ostar. Dom pratar högt och när dom skrattar gör det ont i öronen. Sen ska pappa alltid skoja om jobbiga saker om mig. Mamma vill inte lyssna på det jag har att berätta heller. Det känns som jag har en klump i magen för att det blir som mamma och pappa försvinner när dom dricker vuxendrickan. Nu vill jag bara öppna mina julklappar sen vill jag att det ska bli en ny dag. Jag hatar klumpen i magen."

Den här historen är påhittad. Men den är nog mycket lik den som många barn har att berätta.
Tänk på barnen i jul. Det är barnens dag. Det krävs inte mycket alkohol för att barnen ska känna sig otrygga och nedstämda. Att ni blir roligare är inte ett bra argument.
Barnen vill fira sin jul med sin familj och släkt. Inte med några lätt berusade eller dyngraka människor. Då är ni inte en familj.
Alkohol och barn hör inte ihop.

Snälla, snälla, snälla! Håll er nykter i jul. För barnens skull. För våran framtid.


KOMMENTARER


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback