Som sagt. Rökning DÖDAR

Inte konstigt att många får en felvriden bild av unga mammor:
"
På ett sett är det mycket facinerande hur en liten cigarett kan styra en människas liv och få människan att bli så "egoistisk" (kanske fel ord, men kan inte sätta rätt ord på det) Tycker det borde forskas vidare på detta för att se hur långt en nikotionberoende människa kan gå för en cigarett. 
Jag har då iallafall märkt att de är villiga att riskera sitt ofödda barns liv för att röka. Om man röker under graviditeten ökar risken för PSD stort. 

Kopierat från Vårdguiden: 

"Rökning ökar risken för
Hur mycket du röker/snusar står i direkt proportion till riskerna för fostret. Så fort du slutar kommer det fostret till godo."


Är detta värt det?
Jag skulle kunna tänka mig att starta värsta kampanjen för att få fler människor att sluta röka för deras egna, deras nära, och alla andras skull. 
Det finns mycket som är farligt men för att få bort allt ohälsosamt måste man börja i någon ända.


KOMMENTARER
Anonym

Varför klaga på andra sköt ditt ist!.

Svar: Därför att detta blir mitt problem när folk röker i närheten av mig och min son.
Aggeh

2012-10-09 14:21:53
Josefin

Jag var brukare av nikotin (först rökare se. Snusare) i 11 år innan jag la av när jag blev gravid.Jag har än i dag abstinens ibland, så att de är verkligen ett starkt gift, som många har svårt att göra sig av med. De flesta föräldrar vet ju om risken för deras barn och har kanske redan dåligt samvete. Missförstå mig mig inte, jag tycker verkligen inte om att folk röker runt Eskil och skulle hemskt gärna se att de inte hände. Men jag tror att de är större idé att försöka få tonåringar att inte börja röka eller snusa, för dom som redan röker/snusar sitter ju fast i skiten redan.

Svar: Det har du faktiskt rätt i. Det känns mer logiskt! Tycker det borde vara mer info på skolor osv :)
Aggeh

2012-10-09 14:36:15
Emilia Lindbom - 17 år & mamma till Tatum.

Grejjen är också att ju mer man tjatar på någon att sluta röka desto mer vill rökaren röka.. tyvärr :/

2012-10-09 14:45:13
URL: http://eemijji.blogg.se/
Elina, Nellies mamma

Jag har inte rökt på 3 veckor nu woho :D rökte varken när jag va gravid eller ammade inomhus eller vid barnvagnen.började smått sen men sen bestämde jag mig bara för att sluta! Enkelt sagt och gjort!

2012-10-09 16:06:26
URL: http://elinaadele.blogg.se
erika

Jag rökte innan jag var gravid. Graviditeten va oplanerad, men jag slutade bums när jag misstänkte att jag hade en inneboende. För mig va det självklart. Inte tänker jag utsätta mitt eget barn för fara bara för att jag känner att jag behöver ha någonting.
Och folk som röker under graviditeten kommer gärna med ursäkter så som att det är farligt för barnet om man får för mycket abstinens och sådär. Skit snack!
Jag håller helt med dig Agnes.

2012-10-09 16:28:48
josse

Håller med dej totalt hur kan man bara tänka på sej själv som kan inte fatta det, om man inte är tillräckligt ( stark ) för att sluta röka behöver man inte skaffa barn.
Är själv före detta rökare/snusare och slutade röka så fort jag visste jag va gravid, skulle aldrig utsätta mitt barn för den skada nikotinet kan ge!

Jätte bra blogg du har skulle gärna vilja se mer av dina naglar och sånt! :)

2012-10-09 23:24:10
Diana - 2barns mamma från Finland

Jag är rökare! Står för det även om jag inte är stolt över det!!
Men, jag röker absolut inte i närheten av mina barn eller andra som är ickerökare..
Men till mitt försvar, om jag går ut på min egen balkong och röker o en ickerökare följer efter, då är det inte mitt fel om den blir utsatt!!

Men, att barnen inte andas in min rök är viktigast!!

2012-10-10 10:30:11
URL: http://finlandssvenska.blogg.se
Mikaela-Mamma till Ludwig

Håller med dig helt Agnes,blir rent ut sagt förbannad när jag ser gravida röka eller folk som röker vid sina barn, kan inte fatta hur man tänker då!

2012-10-10 12:02:40
URL: http://sofiamikaela.blogg.se
Enander

Hmm intelligent resonerat, alla andra röker runt barnen (det går ju inte påverka alla gånger) och då kan jag lika gärna se till att barnen får i sej ännu mer av skiten genom att röka själv? hmm smart tjej!! Jag kommer fan göra allt för att hålla mina framtida barn borta från sån skit iaf.. Jag har aldrig rökt(inte ens provat) och tycker inte jag har missat nåt viktigt i livet precis..! Förstår inte vitsen..

2012-10-11 17:12:25
URL: http://enander.blogg.se/
Amanda

Alltså jag förstår precis hur du menar. Men jag tycker inte du ska döma innan du vet hur det ligger till. När man röker har man så kallade receptorer i hjärnan som utgör behovet av att få nikotin, och när man då slutar röka så får man abstinens och man kan må riktigt dåligt av det eftersom receptorerna lurar hjärnan att man behöver det. Ibland när man försöker sluta, oavsett om man är gravid eller inte, så kan man må så himla psykiskt dåligt så att det är mer hälsosamt att fortsätta röka, och även för barnet. Min systers BM rådde henne att fortsätta röka istället för att sluta, för att det var en större hälsorisk för barnet att utsättas för mammans dåliga psykiska mående än nikotinet. Jag tycker att det är förjävligt om man fortsätter bara för rökandets skull, men om det är en mindre fara för barnet att utsättas för lite nikotin än för det psykiska måendet så skulle jag också fortsätta, för mitt barns skull. Tycker inte du ska döma och yttra dina åsikter när du inte vet bakgrunden till det. Alla tänker inte att "äh jag skiter i barnet för jag vill röka" utan det finns dom som verkligen vill sluta men skadar barnet mer på det sättet.

2012-10-12 09:26:47
URL: http://amandaatorell.blogg.se/
Malin

Säger samma som Amanda jag.

Min bm rådde mig till att fortsätta röka både när jag väntade Felicia och Fanny. Mest va de för att jag måde redan psykiskt dåligt innan graviditeten med båda. Barnen kunde ta mer skada av att jag slutade röka än att jag rökte.

Jag kan hålla med om att de kan se illa ut när mammor står och röker vid barnvagnen men man kan gå bort en bit ifrån vagnen så inte barnet får röken på sig. vilket jag ALLTID gör.

Hade jag kunnat så skulle jag självklart sluta rökt. Men jag drog ner rejält på rökningen när jag väntade båda två och under amningsperioderna.

2012-10-12 21:59:23
URL: http://blogg.mama.nu/folkracemorsan


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback